Tuesday, 29 May 2012

Mini Kebunku ....

Bismillahirrahmanirahhim.... Assalamualaikum semua :)Harapan saya kita dapat berkongsi ilmu yang manfaat dengan adanya teknologi serba canggih ini. Mmmmmm sebut bab teknologi ni.... Saya ada kisah lucu ... Maklumlah saya ni orang kampung. ( Bukan nak rendahkan orang kampung ataukan nak bezakan kedudukan dengan orang bandar ) Tapi inilah hakikat yang telah saya lalui dan menjadi sebahagian dari kehidupan saya. Pada masa saya belajar dulu, thn 1997-98 lebih kurang la.... rumah saya memang x ada komputer,( nak pegang komputer pun takut masa tu laaaa :) ) Lepas tamat Peperiksaan STPM saya minta izin dengan mama untuk belajar kursus asas jangka pendek. Walaupun agak banyak rintangan dan halangan tetapi akhirnya saya dapat juga merasa pegang komputer dan belajar hinggalah tamat kursus asas. ( Inilah pengalaman pertama saya menggunakan komputer ) Masa tu memang buta IT sesangat... Tetapi saya tetap berbangga,sebab saya tidak buta Al-Quran. Alamakkkk melalut la pulak :) Okeyyzzz kisah lucunya atau kalau Orang Brunei kata Cali ( lucu ) ialah semasa saya interview utk jawatan kosong sementara nunggu result exam kuar... Kakitangan yang interview saya tu...dia minta saya menaip guna komputer ... Punyalah menggigil,sebab saya belum mahir menggunakan komputer... Jadi saya dengan selambanya berkata... " Cik, boleh tak saya menaip sambil berdiri?" Saya tak biasa menaip sambil duduk.... ( Dalam ati....memang aku tak pernah menaip pun,last menaip masa kursus je la hihihi ) Berpeluh oooo masa tu... macam mana nak copy paste,macam mana nak tukar font dll ... masa tu mana tau semua istilah tu ..... Tapi itu bukan alasannya...yang penting kita ada kemahuan dan mahu mengubah untuk kebaikkan...Wokeylah ni saya nak citer tentang mini kebun saya yang amat kecik molek ...huhuhuhu sebab Saya mengusahakannya sendiri, Saya belum pandai bikin batas, saya main hentam dan belajar sikit...Kira ni baru fasa pertamalah
ini pokok kari saya... Saya tanam ni masa tengah sarat mengandungkan Salsabila ( dalam 8 bulan pregnant kot ).... Saya memang tak nak biarkan pokok kari ni tinggi,jadi setiap 2 minggu atau sebulan sekali saya akan cantas dahannya dan sedekahkan pada kengkawan :)
Ini pulak pokok petola dan saya campur ngan pokok kacang bendi :) belum 1 bulan ni baru je tanam...
Ini pokok kacang bendi dalam kumpulan yang sebenarnya... yang di atas tadi tu sebab banyak dan tumbuh hampir2 sebab tu lah saya korek dan ubah tempat ke kawasan petola :)
Ini pulak pokok nanas yang baru nak mengeluarkan hasil :)
Heheheheh ini projek dan kawasan yang dikenal pasti untuk fasa kedua saya... Baru selesai meracun rumput... tungguuuuuuuuu.... dan liat k ...
Bertemu lagi kita... :) Jumaat lepas saya cuti, jadi ambik kesempatan ni pergi pasar beli ikang-ikang :) untuk masak.... mencari parking punyala sakit jiwa maybe sebab ramai org cuti ari ni....semua nak ke pasar termasuk lah saya :) Alhamdulillah Salsabila tidur je kat belakang kereta.Saya bawa Yani utk jaga Salsabila dalam kereta... nak tinggal kat rumah x ada maid.... emmm lepas beli ikang-ikang,kerang2 dll, saya pun menuju terus ke tempat org menuual pokok2.... Traaaaa.... saya dapat ini
Anak pokok kedondong.... Memang dah lama saya nak beli tapi mahal sangat BND 25 ke atas.... :( tapi yang ini tuannya dah nak balik dia kasi BND 3.... Apa lagi terus le saya beli .... tak apa kecik nanti besar la jugak .( Harap2 hidup lah :) ) Tunggggggguuuuuu ada lagi saya beli....
Anak pokok cili warna purple
Saya tambah lagi anak- anak pokok cili ..... sebab suka tengok pokok2 yang dulu byk berbuah dan banyak juga lah kengkawan yang dapat merasa hasil tanaman saya :)
Ini pokok sup... Saya try tanam bekas dari yang dipotong utk stim udang... Selalunya saya tanam tak tahan lama...sekali makan pastu mati.... belum arif bab tanam daun sup ni :(

7 comments:

  1. sejuk tngan ;)..kebun kecil ayah muhammad barulepas dibersihkan..heheh..

    p/s: tanah luas dan subur nampak ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdullah setakat ni menjadi jugak lah tanaman saya :) Kalau tak sejuk letak dalam peti sejuk dulu tangan pastu baru nanam pokok :) hehehehhe

      Wah... baru dibersihkan? So byk lagi la ni sayur ya? Alhamdulillah kawasan halaman rumah boleh lah saya bercucuk tanam ... tapi tak banyak lagi,saya buat sorang2 sikit2 je :)

      Delete
  2. Harap2 puan sudilah ajar2 saya ya :) Saya masih belajar :)

    ReplyDelete
  3. As Salam Nur. Terima kasih add k.ani ye. K.ani dh letak link blog dia kt blog k.ani. Kak ani pun sdg mula berkebun bunga n sayur balik ni....hehehe....tp sdg tunggu pagar keliling rumah siap dulu. Kalau nur br pindah rumah br, k.ani pulak sdg meng-upgradekn rumah lama biar nmpk baru!

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam kak Ani... terima kasih kembali :) Ya kami baru 1 thn 2 bulan pindah, buat masa ni lum ada nak upgrade apa2 lagi,simpan dulu angan 2 dan idea sebab semua kena tunggu $$$$$$$ :) Tak apalah slow2 kan kak.... :) Harap akak sudi tunjuk ajar juga pada saya ya :) tq

    ReplyDelete
  5. assalammualaikum Nurshah.
    subur benar pokok kari..saya tanam pokok kari tak pernah hidup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam... Puteri Purnama :) Alhamdulillah dengan izin Allah :) Tak pe cuba lagi.... Saya tanam 2 pokok... tapi sepokok dah mati :( .... Jangan putus asa cuba je lagi ye :)

      Delete