Wednesday, 6 June 2012

Fasa Kedua Mini Kebunku...

Hari Ni 6.6.2012 :) Saya balik awal ke rumah sebab anak2 tak ke Sekolah petang... Mmmmm jadi saya pun berkesempatan menyinggah ke kedai membeli biji benih ( Kacang panjang,sikoi ( tembikai ), petola, dan sawi... Alhamdulillah... pekerja kat kedai tu banyak berkongsi ilmu dengan saya.... Orang Indonesia Sampai je kat rumah :) hahahhaha apa lagi saya terus bertukar menjadi pekebun moden yang tak bertauliah :) Hohohohoho ...... bukan nya besar sangat pun batas sayur yang saya buat tapi kan.....berpeluh-peluh dibuatnya...ponat la juga....bukan senang ooooooo ( Sebab tak pandai tu leh kikikih ) Inilah hasilnya setelah berpeluh2 :) saya berjaya bina 3 batas :) yang tak seberapa.... kalau yang pakar meliat ini sure saya diberi gred E ka Z :) Kalau bersukan pun tak pulak saya berpeluh macam menyangkul ni :) Dan jeng jeng jeng ^^^^^ ^^^^ ^^^^ ^^^^ &&&&&&& traaaaaaa Pengajarannya Pakai dan gunalah sarung tangan kalau nak berkebun :( Alhamdulillah hari ni....saya berjaya menanam sawi, tembikai , timun,kacang panjang dan peria.... hasilnya tunggguuuuuuuuuu Saya pun tak sabar nak liat grrrrrrrr tak tau lah lagi macam mana resultnya..... Tapi tadi x sempat nak ambik gmbar yang dah di semai dan di cover ngan pelepah kelapa sebab dah maghrib... nanti saya upload lagi k..... sape2 nak share ilmu dan ajar saya dipersilakan :)

5 comments:

  1. Saya suka tenguk tanah yang sangat hitam macam tu... tentu subur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih :) Saya campur dengan tanah bakar :) Saya pun tak pasti apa kelebihannya,tapi masa saya kecik2 dulu saya tgk nenek saya letak tanah2 yg dibakar pd tanamannya dan dia kata bagus utk tanaman :)

      Delete
  2. Assalammualaikum dan salam kenal, rajinnya berkebun? Kalau akak la, senang2 je mati pokok yg ditanam, takde tokoh jadi pekebun. Tapi baguslah ni, berbudi pd tanah.,,ada la hasilnya nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. waalaikumussalm... selamat berkenalan :) terima kasih akak kerana sudi menjelajahi blog saya yang tak seberapa ini :) Saya pun tak pasndai kak...Tapi saya cuba2 je,InsyaAllah ada hasilnya tu nanti.yang buat hati rasa puas pabila dpt hidangkan masakan dgn hasil tanaman sendiri best sgt :)

      Delete