Sunday, 10 June 2012

Naik taraf mini kebunku - Perkembangan dan hasilnya

Assalamualaikum...kengkawan :) last post saya 6.6.2012 .... Saya buat batas semaian , semai sawi,timun, kacang panjang, petola dan tembikai.... Okey ari ni 10.6.2012 saya nak tunjukkan hasil dari sebahagian semaian saya :) suke sgt saya liat susah2 hati pun boleh happy tau... Kira mcm terapi minda le ni ....Kalau korang tak caye jom le sama2 kita bercucuk tanam... Oh ya.... Saya ada terbaca kat satu blog dalam artikelnya kata setiap orang di bumi ni patut tanam sekurang2nya 20 pokok demi untuk menjaga bumi kita :) Emmm lepas saya semai kacang panjang, timun, petola saya tutup tapak semaian tu dengan pelepah kelapa macam ni ......
 Inilah caranya.... Saya tiru stail nenek saya dulu... :) Ni kira kos paling baik le ni ....Gambar ni saya ambik pada 7.6.2012... sehari je daun kelapa tu dah jadi kering mcm ni dari segar bugar 

4 hari semai ... ini lah hasil sawi saya....memang betul lah sawi memang agak lambat 

   Berbeza dengan semaian kacang panjang.... 4 hari dah macam ni :) Best sesangat pagi tadi saya ambik gambar ni.... Alhamdulillah   semoga hidup subur .
   Ini pulak semaian peria... Sebenarnya benih peria ni... dari buah saya masak,jadi bijinya tu saya try semaian ada 2 biji je yang agak tua.... Saya tak sangka ada tanda2 positif Alhamdulillah...  yang saya semai di atas batas semaian  masih belum nampak lagi... Kita tunggu  lagi k....
     Semaian timun dan tembikai saya chek pagi tadi ada nampak kuar tunas tapi belum panjang lagi ..... Harap2 menjadilah amin....
    Okey ni pulak antara tanaman yang sedang mekar berbunga dan mengeluarkan hasilnya....
cili ,dan limau kasturi .....
ini pulak bunga dragon fruit....  Alhamdulillah :)

No comments:

Post a Comment