Wednesday, 4 December 2013

Cerita BoringKu #1

 Mmmm....Ditakdirkan dan tersurat sudah saya dilahirkan bukan sebagai anak orang kaya,bukan dari keluarga VVIP.... Jadi jangan nak relax sangat.... kenalah berusaha... Bukan senang nak senang tapi bukan susah nak susah....
         Sewaktu sekolah rendah...saya teringin nak menyertai beberapa persatuan yang ada di sekolah...Nak join Pengakap...tak dapat sebab kata mama...nanti kalau asyik berpersatuan sape nak jaga adik kat rumah...Ya tak ya jugak kan... ok lah...tak jadi lah join... pastu ada lagi persatuan bulan sabit merah....wah best ni....nak join lah...balik rumah dengan hati gumbira dan berkobar-kobar...saya bagitau lah hasrat hati saya pada mama.... Nanti kain baju sapa nak cuci nak kemas rumah... Saya terdiam... betul jugak..mana ada orang nak jemur baju,nak masak kat rumah... ok lah esok bagitau tak jadilah...
       Sampai saya darjah 6... saya dilantik sebagai pengawas sekolah... tapi mama tak bagi jugak...tak taulah kenapa...ok lah...pergi jumpa cikgu disiplin...takut ooooo...garang.... saya bagitau mama tak bagilah cikgu.... last-last cikgu disiplin jumpa ayah... alamak kecut ooo perut...kenapa ni..... akhirnya saya dilantik jadi pengawas sekolah....Horayyyyyy bestnya....
      Tamat sekolah rendah...saya tak tau juga nak kemana hala tuju... ye lah namanya budak2 kan... semua ayah uruskan...saya ikut saja... Akhirnya saya di masukkan ke sebuah sekolah agama berasrama...Bestnya dapat duduk asrama....Masa tu ayah bagi untuk belanja bulanan rm50.Wah banyak tu weeiiiii... bestnya dapat pegang duit sendiri hehehehhe....
     Semasa saya pijakkan kaki ke sekolah menengah...tiba-tiba ada 1 semangat ada 1 perasaan...tak tau lah nak kata macam mana...Ketika program minggu silaturrahim...senior2 mengadakan beberapa aktiviti buat kami pelajar baru... Saya memang terkenal semasa sekolah rendah agak pasif...kurang aktif, tak yakin pada diri sendiri, It's ME.....tetiba saya berjanji pada diri sendiri saya nak buktikan saya juga boleh...apa pun saya mesti naik pentas kat sekolah ni paling sikit 3 kali.....Ha..Ha..Ha... lawak juga kalau di ingatkan...tapi itulah janji saya pada saya sendiri...
    Jadi setiap kali ada soalan ada je aktiviti saya akan keluar ke depan ...naik pentas....Rupa-rupanya tindakan saya itu telah dipantau oleh senior2...dan dari situlah saya....telah diamanah,ditugaskan di berikan tanggungjawab...dari 1 tanggungjawan kepada 1 tanggungjawab.....
   Saya semakin aktif berpersatuan,aktif dengan setiap aktiviti sekolah....
Ha...amacam? boringkan cerita saya? Jangan marah ye...namanya pun CERITA BORINGKU #1..... jadi kepada yang dah rasa boring jangan berani-berani nak sambung baca CERITA BORINGKU #2 :)

No comments:

Post a Comment