Thursday, 5 September 2013

Tanaman dibelakang rumah

 Kadang-kadang time nak guna cili... cili habis dalam peti sejuk... nak keluar ke kedai alang-alang saja kalau semata-mata nak beli cili...jadi...jom sama-sama kita bercucuk tanam sikit2 untuk kegunaan dapur sendiri... kalau ada lebih atau tanam banyak jom sama-sama kita bersedekah pada jiran tetangga... nanti dorang liat tanaman kita dorang pun ikut berminta nak join menanam... kalau dorang tak berapa minat pun dorang akan tetap minat tanya... ada cili tak? ada serai tak? ada bla...bla...bla... hehehhe...
    Saya tanam tak lah banyak lagi... nanti lagi tambah pasu untuk tambah anak pokok cili..
                                                         Ini gambar semasa 3.7.2013
                                 Dan ini pulak gambar pada 22.07.2013...rezeki Allah tetiba ja tumbuh poko tembikai dalam pasu bonsai... mungkin burung atau semut bawa dan terjatuh di situ... jadi saya korek dan ubah .Saya tanam di tepi rumah... takut juga nak ubah,takut dia merajuk langsung kantoi... tapi kalau saya biarkan kesian jugak cam na dia nak menjalar nak membesar... Tawakkal je lah korek dan tanam kat tanah.
                                Ini anak pokok cili dah mengeluarkan hasilnya...gambar diambil pada 13.8.2013
         Jeng jeng jeng.... inilah pokok tembikai yang saya ubah tanam kat tepi rumah....Alhamdulillah...setiap hari balik kerja terus saya jumpa dia dulu :) gambar ni diambil pada 30.8.2013
 ini anak pokok kacang panjang, baru tanam 2 hari lepas...saya tanam tempat bakar lemang masa malam raya hehhhehe... kan tanah bakar bagus orang kata... so try je lah... gambar ni pada 30.8.2013 jugak
                             Ini pulak sape teman 2 yang mengikuti blog saya akan tahu pokok kedongdong yang saya tanam dulu sekarang dah banyak mengeluarkan hasil Alhamdulillah...
          yeeeee dah merah dah... gambar ni saya rakam kan pada 3.9.2013.... dan hari ni saya dah kutid hasil tuaian saya hehehhe tak lah banyak ada 3 biji...Alhamdulillah...nanti beli pasu dan kita tanam lagi 3 pokok...
                        ini pulak cili  padi tapi lum berapa banyak... macam malu2 je nak mengeluarkan hasil :)
                       ini pulak anak pokok kacang panjang dan anak pokok  labu dirakam kan pada 3.9.2013... petang tadi saya lihat makin tinggi dan pokok lau daunnya makin lebar...
 baru je tanam 2 hari lepas... cepat jugak ye... ni first time saya tanam labu... suami suka makan sayur labu... jadi saya tanamlah... harap2 berhasil...

Dalam kepala otak ni masih simpan angan nak buat batas atau kotak2 dengan batu bata susun cantik2 untuk tanam sawi,kangkung tapi belum kesampaian... tangguh dululah tunggu Disember hehhehe

No comments:

Post a Comment